Ėl Cit e ėl Birichin
A l’é Arrigo Frusta, ant un lģber ch'a sarģa fin-a bel ristampé «Tempi Beati» (ant cola magnifica colan-a dla Coccarda), ch'an conta la stņria dla nassita e dla vita dėl «Birichin», un giornal an piemontčis che tuti a cito, ma che pņchi a l'han vist da bin, e a l'han studią, e che as treuva nen an Piemont la racņlta completa. A smija ch'a-i sia mach a la Biblioteca Nassional ėd Firense, e cheidun a dis ch'a l’é sparģa fin-a da lģ. A sarģa bin temp che as dčissa na Tesi 'd Laurea su cost giornal che, coma a dis Frusta «ai suoi bei tempi usciva in sei pagine e si vendeva a un soldo. Durņ dal 1885 al 1924: ben quarant'anni, e portņ nelle pił desolate regioni del mondo - nelle pampas argentine, nei bush australiani e nei placers del Transvaal - a quanti cercavano lontano dal proprio paese il pane per vivere o la pace per dimenticare, portņ fin laggił la cara parola del villaggio...».
Ant le antologģe o ant jė studi 'd leteratura an géner (ma un-a a ripet l'ąutra sensa aprofondiment o neuve arserche), jė scritor che a l'han avł «'l Birichin» coma palestra, a son un pņch considerą come ij poeta «bicerin», vis a dģ poeta dla duminica. A peul d'esse che costi scritor a fusso 'n pņ barivej e nen tant angagią, ma j'ero j'ani dla bela čpoca, na stagion ėd disincant e 'd disimpegn, ma quarant'ani 'd vita d'un giornal a son nen bale 'd fum, e se peui as considera che prņpi da le pagine dėl «Birichin» a ven fņra la vos auta 'd Nino Costa, mi i chėrdo che na riflession, na riprčisa dė studi a sia prņpi da solecité.
Am dą ocasion ėd cost anvit a jė studios, n'edission privą, fņra comersi, 'd Gianfranco Origlia, «Il Cit e il Birichin», ch'a conta le vite 'd Carlo Origlia e dėl Birichin. Carlo Origlia a l'era ną a Turin, an contrą San Domini 12 (ca dij Nasi) dėl 1869, e a Turin a l’é mņrt giovnņt ėl 5 dė dzčmber dėl 1897. Con Camillo Sacerdote, Origlia (Muzio Semola) a l'avģa fąit part ėd cola combrģcola 'd giovo che a l'avģo dasse da fé pėr fé nasse da le sėnner dl' «Aso» ėl «Birichin»: «Un bončt a toma grassa,/ blos e braje a rigadin,/ ij caussčt a la scagassa/ e n'aptit ch'a l'ha mai fin/ sauta, cor, rubata, as drissa,/...pėr le piasse e stra 'd Turin/ 'l birichin» (vers dla canson dėl Birichin scrit da Edoardo Bianco).
Quand a l’é piasse 'l badņ dėl giornal, intrand ant la redassion dėl «Birichin» Carlo Origlia a l'era tant giovo da esse arnomą 'l cit. Carlin a l'avģa arditą la librerģa dėl pare, an via Garibaldi 18, e cola librerģa a dventa crosiera dė scritor e poeta piemontčis, e poeta chiel midem.
Parčj a scriv d'Origlia n'ąut amportant poeta piemontčis amis ėd Pinin Pacņt, Aldo Daverio: «...attento e riflessivo ascoltatore, affettuoso amico di poeti suoi contemporanei, č un po', come libraio e come intelligente stampatore, al centro di questi movimenti e ne č anche direttamente partecipe con saggi che, sotto vari pseudonimi, consegna alle pagine del Birichin. Una musa discreta la sua e tuttavia ricca, per attimi, di confidenze non fatte di ascoltazioni ma raccolte in un abbandono innocente».
Tute le poesģe publicą sėl Birichin a son arportą con la bin dl'anvod an costa bela edission, pressiosa pėrchč a nė smon un material e 'd notissie gropą ansema, 'd sņlit malfé da trové. Nė s-cianchčt, ch'an fa capģ ch'a l’é na stagion turinčisa tuta da studié, e ch'a peul riservé pi che na sorprčisa.

d'Albina Malerba - dal Vėnner ėd La Stampa dij 19 ėd mars dėl 2010


Indietro