Cesare Balbo
Ėl nņm ėd Cesare Balbo a l'é scrit nen mach ant la stņria dėl Piemont ma an cola d'Italia. Ną a Turin dėl 1789 (da Prospero, che dla Sitą a l'era stąit Sģndich), Cesare Balbo a l'é scritor e ņm politģch ėd prim pian ant ėl Piemont dl'Eutsent, e dėl Risorgiment nassional (a l'é stąit ėl prim pressident dėl Consčj costitussional dėl Regn Sabaud). A l'é arcordą ant la stņria dla letteratura italian-a coma autor ėd na «Vita 'd Dante», dla «Storia d'Italia» (1830), dle «Speranze d'Italia» dėl 1844. Ma a son nen da dėsmentié ij «Frammenti sul Piemonte». Ant j'ani pģ davsin a noi a son stąit ripublicą ant n'edission dla Ca dė Studi Piemontčis dėl 1986, soagną da Pier Massimo Prosio, che ant la presentassion a scriv che costi «Frammenti» «rappresentano un momento esemplare dell'atteggiamento di tutta la classe politica subalpina nei confronti della propria terra… Il dichiarato esplicito irrinunciabile amore di Balbo per il Piemonte…č basato innanzitutto su un'accettazione franca e quasi orgogliosa del carattere proprio del Piemonte e della sua diversitą…L'amore per la “patria cita” in Balbo, non solo non contrasta con quella per la pił grande patria italiana, ma anzi con questo concorda senza screzi, e di esso forma parte integrante».
A l'é cost amor pėr soa tčra ch'a cissa Balbo a scrive 'dcņ an lenga piemontčisa: darmage che ij test an piemontčis fin-a adess conossł a sģo bin pņchi. Un sončt «Al pais», ch'a 'ncamin-a con la quartin-a: «O Piemont, ņ pais dont j'heu vivł/ ij pi bej ani 'd mia pģ bela etą,/ coma 't ėm smije bel, da peui che n'heu virą/ e vist d'ąitri, sgairand mia gioventł », e ch'a sara con ėl vers «...a l'han da vnģ a toa scņla j'italian»; l'ņde «La vos d'Italia »: «O Piemont, ņ pais dij montagnar,/ pais d'ņmini dur e tut d'un tņch,/ ma ąut, ma frem, ma fņrt, coma ij tņ rņch,/ ma militar!» : «un attacco - a scriv Renzo Gandolfo - alto e severo» e che «riecheggia sentimentalmente “Le speranze d'Italia”».
Second Gianrenzo Clivio (vardé 'l «Profilo di storia della letteratura in piemontese», Turin, Ca dė Studi Piemontčis, 2002) a l'é probąbil che Balbo a l'abia scrivł d'ąutre poesģe an piemontčis, «ma in tal caso- a fortģss - esse sono rimaste finora seppellite negli archivi di famiglia». E a sarģa bel se chijcņs a sautčissa fņra. A giutrģa a arcordé la figura d'un piemontčis galantņm ch'a merita sņ pņst ant nņsta memņria stņrica.

d'Albina Malerba - da TORINOsette ėd La Stampa dij 15 d'avril dėl 2011


Indietro